Informacje i wytyczne

Informacje i wytyczne redakcyjne dla autorów

§ 11. 1.Wydawnictwa publikują prace oryginalne i przeglądowe, dotychczas nigdzie niepublikowane.

2. Autor publikacji musi znać i przestrzegać przepisy wynikające z ustawy z dnia 24 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 oraz z 2024 r. poz. 1222 i 1254).

3. W przypadku wykorzystania fragmentów cudzej publikacji (niezależnie od ich formy, tzn. tekstu, tabel, rycin itp.) autor zobowiązany jest do załatwienia formalności wynikających
z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w szczególności podania w publikacji źródeł cytowanych fragmentów oraz, jeśli cytowane fragmenty są chronione prawem autorskim, dostarczenia do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich na bezpłatne wykorzystanie cytowanych fragmentów.

§ 12. 1. Publikację wraz z odpowiednimi drukami umowy kierują do recenzenta wyłącznie Wydawnictwa Uczelniane. Niedopuszczalne jest wysyłanie publikacji do recenzenta przez autora, organizatora konferencji lub inną zlecającą jednostkę.

2. Autora obowiązuje odpowiedź na uwagi recenzenta, którą należy kierować do Redaktora naczelnego Wydawnictw Uczelnianych.

3. Wydawnictwa Uczelniane mają prawo nie przyjąć publikacji przygotowanej niestarannie lub niezgodnie z zasadami wynikającymi z zarządzenia.

4.W uzasadnionych przypadkach Redaktor naczelny zleca wykonanie korekty tekstu przed wysłaniem publikacji do recenzenta; koszt korekty wliczony zostaje w koszty całkowite publikacji obciążające autora.

5. Wykonanie korekty autorskiej i wyrażenie zgody na druk w przedstawionej – ostatecznej formie oznacza przyjęcie przez autora całkowitej odpowiedzialności za treść merytoryczną każdego opracowania.

6. Wznowienie i kolejne wydanie publikacji jest możliwe po spełnieniu łącznie następujących warunków:

1)     wyczerpaniem nakładu;

2)     uaktualnieniem lub zmianą co najmniej 25% treści pracy;

3)     pozytywną recenzją.

7. Autor wznowienia może otrzymać honorarium w wysokości do 25% honorarium wyliczonego na podstawie odrębnego zarządzenia w sprawie zasad finansowania publikacji, wysokości honorariów oraz ustalania cen publikacji przeznaczonych do sprzedaży.

8. Dodruk pozycji dydaktycznej możliwy jest bez nanoszenia poprawek i uzupełnień lub nieznacznych przed upływem 3 lat od chwili wydania, wyłącznie po wyczerpaniu nakładu. Za dodruk autorowi nie przysługuje honorarium.

9. Podstawą do wypłaty honorariów dla autorów, recenzentów i innych osób zatrudnionych w procesie wydawniczym stanowią przepisy zarządzenia w sprawie zasad finansowania publikacji, wysokości honorariów oraz ustalania cen publikacji przeznaczonych do sprzedaży.

§ 13. 1. Publikacje do Wydawnictw należy składać w 1 egzemplarzu znormalizowanego wydruku komputerowego – formatu A4, 30 wierszy na stronie, marginesy po 2,5 cm, podwójny odstęp między wierszami, czcionka Times New Roman 12 pkt. Tylko w takiej formie należy nadsyłać pierwszą wersję publikacji, niezależnie od jej rodzaju, przeznaczoną do recenzji.

2. Po pozytywnej recenzji i przyjęciu pracy do druku jej tekst należy przygotować w formacie B5.

3. Preferowanym edytorem dla tekstów jest WORD, dla wykresów – Excel, dla rysunków – Corel Draw.

4. Wyróżnienia w tekście należy ograniczyć do minimum. Rysunki i tabele można umieszczać blisko ich powołania w tekście podstawowym lub na osobnych stronach, zaznaczając miejsca, w których powinny być wstawione.

5. Rysunki, fotografie czy schematy numerować kolejno (łącznie) i nazywać je rysunkami. Wielkość rysunków i tabel nie może przekraczać formatu B5 (12,5 × 19,5 cm). Tabele numerować kolejno.

6. Liczby dwu-, trzy- i czterocyfrowe należy pisać łącznie (np. 5234); począwszy od liczb pięciocyfrowych należy stosować odstęp co 3 cyfry, licząc od prawej strony (np. 15 725). W liczbach dziesiętnych należy stosować przecinek, nie kropkę (np. 2,53), z wyjątkiem prac w języku angielskim.

7. Wersja elektroniczna tekstu powinna być wiernym odzwierciedleniem wydruku.

8. Jednostki – obowiązuje układ SI.

9. Ilustracje zapisać jako odrębne pliki w typowym programie graficznym (na przykład w formacie .jpg). Rysunki tworzone w programach Word i Excel powinny być dołączone w osobnych plikach (na przykład .doc, .docx, .xls, .xlsx). Dołączać rysunki w formatach programów, w których je przygotowano, czyli w plikach źródłowych (np. jeżeli rysunek powstał w programie Corel Draw czy Excel, prosimy dołączyć go w pliku oryginalnym).

10. Przy powoływaniu się na tabele lub wykresy należy stosować nawiasy wypukłe, a literatury – kwadratowe.

11. Literaturę zestawia się alfabetycznie według nazwisk autorów. Każda pozycja literatury powinna zawierać: nr kolejny, nazwisko(a) i inicjał imienia autora(ów), rok publikacji, tytuł pracy, nazwę czasopisma (w skrócie), serię, tom, zeszyt, nr stron. W przypadku cytowania pozycji książkowych należy podać – po tytule – nazwę wydawnictwa i miejsce wydania.

12. Komitet Redakcyjny zastrzega sobie prawo dokonywania drobnych skrótów i poprawek bez omawiania ich z autorem.